2015. május 26., kedd

Varázslatos gyerekfotók Oroszországból - Elena Shumilova 5 tanácsa gyerekek fényképezéséhez

Ezt a bejegyzést az új weboldalamon itt találod.


Elena Shumilova gyerekfotózás tanácsok kutyás kép
Fotó: Elena Shumilova. Eredetije ITT található. A képekre kattintva galéria nyílik.
Elena Shumilova 2014-ben képei futótűzként terjedtek a neten. 
Ez a kétgyerekes orosz anyuka, gyerekfotói által egy olyan varázslatos világot mutat meg, ami lenyűgözi a nagyvilágot. Fotóiról önfeledten játszó, boldog gyerekek néznek vissza ránk. Akik "suttognak" az állatokkal és ott játszanak, ahol mindenkinek kéne: a élő természetben.
Elena a nagy média figyelem ellenére visszahúzódva él Andreapol melletti farmján, csak a fiai nevelésére és a fotózására fókuszál. 
Nem is fényképez ügyfelek részére. A legfontosabb embereknek dolgozik: magának és a családjának. Valódi művész, aki a világot is jobbítja munkájával.

A Smugmug fotómegosztó oldal nemrég egy lélegzetelállító videót készített Elenáról, és a Smugmug blogján Elena megosztja tanácsait a gyermekfotózással kapcsolatban. 

Lefordítottam a gyerekfotózással kapcsolatos írását, mert rám is nagy hatással vannak képei. Fotósként is, szülőként is.

Nekem is van egy kisfiam, aki ugyanezt a világot tárja elém. Sokszor csak bámulom, ahogy képes órákig egyetlen botocskával a földet túrni. Ahogy élvezi a szelet. Ahogy elégedetten sétál a hatalmas fűben. Ahogy megkóstol mindet, ami csak a kezébe kerül, nem gondolkodva azon, hogy szabad-e.
Él, élvezi a pillanatot, mosolyog, teszi a kis dolgát, amitől elégedett és boldog.
Majd a végén a nagy munkában elfáradva, megpihen ott, ahol épp jól esik neki. 





Elena Shumilova varázslatos gyerekfotói - gitározás a fűben

Elena Shumilova varázslatos gyerekfotói - homokszórásElena Shumilova varázslatos gyerekfotói - ősz


Elena Shumilova varázslatos gyerekfotói - nyuszis


Fotó: Ivan Makarov




Elena tanácsai magyarra fordítva (forrás: Smugmug News, engedéllyel közölve)


5 tipp, hogy jobban fotózd gyerekeidet

Elena Shumilova által


1. Hogyan legyen természetes a kép, és nem "pózolós"


Pont tökéletes a pillanat: a gyerekeid kint játszanak, nevetnek és a fények is pont jól esnek. Meglátod magadban a KÉPET. Magad elé tartod a fényképezőgépet, és... 

Meglátják a masinát. Megmerevednek. Elkezdenek pózolni. A meghittségnek lőttek.

Előfordult már Veled? Ilyenkor mit teszel?

Gyerekfotózásnál a legfontosabb: fotózd őket minden nap!

Nem lehet csak hébe-hóba csinálni, mert ahogy meglátják a gépet, egyből máshogy viselkednek. A kulcs a folyamatosság. Így sokkal otthonosabbak lesznek az objektív előtt.

Ezeket a mindennapi jeleneteket akarod megörökíteni - ezekre fogsz legjobban emlékezni, amikor felnőnek.

Elena Shumilova - Bicikliző fiúk




Ahhoz, hogy a legeredetibb képet kapjam, megpróbálom őket elcsípni a pillanatban. Amikor egymással játszanak és teljesen elfeledkeznek a fényképezőgépről.

Itt "repülőgépeset" játszanak. Ezt akkor játszuk együtt ebédkor, amikor válogatósak.

Elena Shumilova - Repülőgépes játék



2. A ruhák, amik a legjobban működnek


Egyszerű szabályt követek: a ruháknak nem szabad zavarónak lenni. Nem jó, ha elvonják a figyelmet a fényképen szereplő történetről.



Ahhoz képest, hogy mennyire egyszerű ez a szabály, sokkal nehezebb követni, mint hinnéd. A mai gyerekruhákat úgy tervezik, hogy felhívja a figyelmedet: élénk színek, rajzfilmfigurák és mindenhol írások. A fotókon mindezek elvonják a fókuszt a gyerekről.

Amikor komolyan elkezdtem fotózni, minden ruhájukat kicseréltem. Ez eltartott egy darabig, de most már tudom, hogy akármit is kapok elő a szekrényből, nem fogja zavarni a képet.






3. Hogyan örökítsünk meg különböző korú gyerekeket?


Újszülöttek

Sok szülő kérdezett már erről a fényképről: hogyan tudtad elérni, hogy az 1 hónapos babád ilyen nyugodt legyen? Csecsemőket mindig nehezebb fotózni, mert gyakrabban sírnak vagy nyűgösek.



Ebben az esetben szülőként előnyünk van. Az anyjuk vagyok. Napi 24 órában körülöttük vagyok, és tudom, hogy mikor sír és mikor nem. Hagyd, hogy a szülői ösztöneid segítsenek kiválasztani a megfelelő pillanatot.


Az Aranykor: 2-4 év között


Miután már sok gyereket fotóztam, úgy vettem észre, hogy mindenkinél nagyjából egyszerre van az a korszak, amikor a legfotogénebbek.

Ez a kor szerintem kettő és négy éves kor között van.



Ebben a korban lévő gyerekek nagyon természetesen viselkednek. Nem törődnek azzal, ha valaki nézi őket, nem érdekli őket mások mit gondolnak és nem zavartatják magukat az őket célbavevő fényképezőgéptől sem.

Még nem fejlődött ki teljesen az éntudatuk. És pontosan ezért, szabadok.




5 éves és idősebb gyerekek

Ahogy idősödnek, egyre nehezebb őket fotózni. Már 5 évesen is, ahogy meglátják a fényképezőgépet, megjelenik öntudatosságuk. Elkezdenek pózolni.

Ez esetben a türelem a kulcs. Hadd játszanak, amíg Te eltűnsz a háttérben. A legjobb fotóim mindig a fotózások végén születnek, amikor a gyerekeim teljesen elfeledkeztek a fényképezőgépről.

Fotó: Ivan Makarov


4. Hogyan készíts gyerekeidről jó képeket háziállatokkal


Ahogy az emberek, úgy az állatok is különbözőek. Néhány háziállat szeret fotózkodni, néhány nem.

Mivel minden állat más, nincs mágikus recept sem. Órákat töltök a farmon lévő állataink megfigyelésével, megtanulom a mozgásukat és hogy milyen szögek használnak nekik  a legjobban. Pont úgy, ahogy az emberekkel is tenném.






Már megpróbáltam az állatokat étellel motiválni, de ez nem működik. Gyakorlatilag lehetetlen jó képet csinálni róluk, amikor rágnak vagy a mancsukat nyaldossák. Így hát a magam kárán tanultam meg, hogy ne etessem az állatokat a fotózások során.

Az állatokhoz állandó türelemre és egy kis szerencsére van szükséged.




5. Ne add fel


Ez a leghíresebb fotó, amit készítettem. Több, mint 10 milliószor nézték meg - de aznap majdnem nem vittem magammal a fényképezőgépet.



Mielőtt megcsináltam ezt a képet, az önbizalmam mélyponton volt. Már 14szer próbálkoztam azzal, hogy a fiamat és a kutyámat együtt megörökítsem. Nem 14 darab másik fényképpel, hanem 14 komplett fotózással.

Meg voltam róla győződve, hogy a kezeim ügyetlenek, vagy a kutyám nem a megfelelő kutya ehhez, vagy a gyerekem nem megfelelő ehhez. Aznap elkeseredettnek éreztem magam, és nem is akartam a felszerelést elvinni.

De valami mégis azt mondta, hogy vigyem el. És a 15. napon, egyszerre minden összejött.

A mi kutyánk azóta már sztár, pedig a legtöbb szögből egyáltalán nem ilyen fotogén. Elég nehéz vele dolgozni. Az előző 14 fotózás alkalmával megtanultam mely szögek és pózok állnak neki legjobban és a fiamnak.

Nagyon könnyű elcsüggedni. Könnyű azt gondolni, hogy "miért is foglalkozzak vele, úgyse fog menni". És lehet, hogy az első 14 alkalommal tényleg nem fog. Az a 14 fotózás nem kudarc volt, mert tanultam belőlük. És ezek tették lehetővé, hogy a 15. alkalom létrejöjjön.

Ne add fel. Haladj tovább.

Fotó: Ivan Makarov

Ha frusztrált leszel

Amikor elkezdtem fotózni, nagyon könnyen frusztrált lettem. Nagy gonddal előkészítettem a grandiózus beállításokat: elvittem a fiaimat egy különleges helyre, különleges ruhákban, amikor a fények különlegesek. Mindent megszerveztem. És emiatt elkezdtem azt érezni, hogy ők tartoznak ezért nekem egy jó fotóval.

Akkor kezdtem el jobb képeket csinálni, amikor rájöttem: senki nem tartozik nekem semmivel.

Amikor ideges vagy, a gyerekeid megérzik és nem akarnak részt venni semmiben. Ez aztán ördögi kört gerjeszt, mert Te egyre idegesebb vagy ettől. Amikor feladtam azt a gondolatot, hogy nekem jár egy jó fotó, sokkal nyugodtabb lettem. Így nekem is, és a gyerekeimnek is élvezetessé vált a dolog.

Ahelyett, hogy nagy ívű, nehéz beállításokat próbálnál megszervezni, figyeld meg a gyerekeid a mindennapokban, egyszerű élethelyzetekben. Csináld minden nap. És legyen nálad a fényképezőgép.

Így amikor a megfelelő pillanat jön - készen állsz majd.


















Végezetül még egyszer az őt bemutató csodálatos kisfilm:





Elena fényképei a Flickr-n, 500px-n és a Smugmugon.

A Smugmug News cikke, mely e bejegyzés alapjául szolgált (a Smugmug engedélyével lefordítva és újraközölve).

Interjú Elenával az 500px ISO blogján


Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel a hírlevelemre és szólok, amikor újat írok!


Köszönöm a megosztást :)

Nincsenek megjegyzések: