Ezt a bejegyzést az új weboldalamon itt találod.
2011 nyarán vettem magamnak a fent említett objektívet, és most szeretném eladni. Imádom és nincs vele semmi baj, egyszerűen csak nem használom: már
szinte csak a full-frame vázammal fényképezek, viszont az objektívet
APS-C szenzoros Canon gépekre (mint pl. 550D, 1100D) tervezték.
És hogy a leendő boldog tulajdonosát minél jobban informálhassam, megosztom eddigi tapasztalataimat erről a "mindenes" objektívről.
Akinek nincs ideje sokat olvasni, annak röviden a lényeg: a Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC OS HSM macro objektív a Canon APS-C szenzoros gépvázaihoz tervezték, és azoknak szánnak, akiknek már nem elég "kitobjektív", hanem egy félprofin megépített, ugyanakkor elérhető árú általános zoomobjektívvel szeretnének dolgozni.
Én is ugyanezen okból vettem, ugyanis a kitobi sok szituációban "kevés" volt. Főként a f/4-s fényerő
70mm-ig, a jó képminőséggel és optikai stabilizátorral párosulva volt a
fő vonzerő, ami rendezvények fotózásánál nagyon jól jött. Kb. másfél évig csak ezt használtam, gyakorlatilag mindenre: tájfotózás, makro, esküvő, bulik, egész hétvégés tánc fesztiválok, stb.
Aki egy mindenre kiterjedő, MTF-chartokkal teletűzdelt tesztet szeretne olvasni, az utána olvashat a photozone.de oldalán. Én most inkább gyakorlatiasabb tesztfotókat fogok mutatni, és kíméletlenül összevetem a Canon tizedannyiba kerülő, hasonló zoomátfogású kitobjektívjével, a 18-55mm f/3.5-5.6 II IS-sel.
Fontos! Ha valaki főként 18 mm-en fényképezik, akkor nyugodtan maradjon a kitobinál, ugyanis annak a leképezése a nagylátószögön jobb, mint a Sigmáé.
Ennek az objektívnek azóta van egy újabb verziója is, ami optikailag nagyon kevéssé tér el ettől, inkább a küllemén csinosítottak, erről itt található magyar nyelvű teszt.
Ennek az objektívnek azóta van egy újabb verziója is, ami optikailag nagyon kevéssé tér el ettől, inkább a küllemén csinosítottak, erről itt található magyar nyelvű teszt.
És akkor részleteiben:
Felépítés, paraméterek
Fókusztávolság: 17-70mm, ami 27-112mm-nek felel meg 35mm-es képkockára vetítve.
Fényerő: 17mm-nél f/2.8, majd elég hamar f/4 lesz a zoomtartomány nagy részén.
Tömege 535g, mérete összecsukva 79x89mm.
Egy "hagyományosnak" mondható zoom mechanizmus van benne, azaz 17mm-n van teljesen becsukva, és innen az óramutató járásával ellentétesen tudjuk 70mm-ig kicsavarni. Ekkor már elég szép mérete van az obinak, ha a napellenző rajta van,
akkor laikusok szemében már komoly elismerést vívhatunk ki :)
Van rajta egy "LOCK" feliratú kapcsoló, mellyel becsukva, 17mm-n tudjuk rögzíteni a fókuszt. ez főként vállra akasztáskor hasznos, hogy ne nyíljon ki a zoom. Sajnos csak 17mm-n lehet rögzíteni, más állásban nem. Pl. 70mm függőlegesen felfelé csak úgy lehet fényképezni, ha az egyik kezünkkel ellentartunk a zoomgyűrűn, másképp a saját súlya alatt összecsukódik.
![]() |
Egy Canon 550D vázon |
![]() |
Becsukva, 17mm-s állásban |
![]() |
Becsukva, 17mm-s állásban |
![]() |
70mm-s állásban |
Apropó, napellenző: én soha nem használtam, csak a helyet foglalja a táskában.
Érezhetően jó minőségű anyagokból készült, a zoomot még teljesen kihúzva se érzünk lötyögést. A lényeg: jól használható, kézre esik és van benne anyag.
Szűrőméret: 72 mm, és a frontlencse nem forog fókuszálás közben, tehát kényelmesen használhatunk polárszűrőt.
Optikai képstabilizátor
Az objektív egyik fő vonzereje, ugyanis tényleg tudja a Sigma által megadott 4 rekesznyi hatékonyságot. Ez azt jelenti, hogy 70mm-s fókusszal még 1/10 sec záridőt is meg lehet kézben megtartani.
Nagyon jól tud jönni videókészítésnél is, így nem zavar be kezünk remegése.
Nagyon jól tud jönni videókészítésnél is, így nem zavar be kezünk remegése.
Autofókusz
HSM (Hiper Sonic Motor) autófókusz, ami nagyon hasonló a Canon USM-éhez. Az egyetlen eltérés, hogy ha az objektív AF-n van, akkor nem lehet a fókuszállító gyűrűbe belenyúlni, mert a fókuszáló gyűrű fókuszálás közben forog, és ilyenkor érezni, hogy a motor teljesen "fogja". Én még soha nem éreztem késztetést arra, hogy az AF-be kézzel belenyúljak, de el tudok képzelni ilyen szituációt (makrónál talán).
Az autofókusz gyors, pontos (550D-vel és 1000D-vel használva is) és gyakorlatilag hangtalanul teszi a dolgát.
A fókuszállító gyűrűt kb. 60 fokos fordulat alatt lehet a közelpontból a végtelenbe csavarni.
Makró
Bár a nevében benne van, hogy makró, de ez nem egy igazi makróobjektív, a legnagyobb elérhető nagyítás "csak" 1:2.7-hez (70 mm-en). Ez magyarul egy 40x60mm-es méretet jelent, tehát maximális nagyításban egy ekkora terület tölti meg a látómezőt. Ez még mindig sokkal jobb, mint ami elvárható egy ilyen objektívtől. Én kifejezetten meg vagyok vele elégedve ezen a téren, nagyon sok "makró" képet csináltam már vele.
![]() |
Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS HSM, 70mm, f/5.6, Canon 550D |
Optikai minőség
A kép közepén már 17mm-en f/2.8-nál is nagyon éles és lerekeszelve még élesebb lesz, különösen igaz ez a képek szélei felé haladva. f/5.6-os rekesznél éri el a maximális minőséget, érezhetően 24 és 50 mm között a legélesebb. A 70 mm-es állásban egy nagyon picit csökken az élesség és a kontraszt, de nem zavaróan.
Beszúrok alább néhány, különböző fókusszal készített képet. Minden fókusztávolsághoz két kép tartozik: az elsőn a teljes kép látszik, a másodikon a látómező 100%-os nagyítással kivágva.
A fotók Canon 1000D vázzal készültek, f/6.3-nál, ISO100-on. Látszik, hogy az 1000D 10 megapixeles szenzoránál nagyobbat is elbírna (kivétel a 70mm-s állás), tehát ideális a mostani Canon APS-C vázakhoz (70D, 650D, 1100D, stb).
17mm, f6.3, Canon 1000D, teljes kép |
![]() |
17mm, f6.3, Canon 1000D, 100%-os nagyítás |
25mm, f6.3, Canon 1000D, teljes kép |
![]() |
25mm, f6.3, Canon 1000D, 100%-os nagyítás |
42mm, f6.3, Canon 1000D, teljes kép |
![]() |
42mm, f6.3, Canon 1000D, 100%-os nagyítás |
70mm, f6.3, Canon 1000D, teljes kép |
![]() |
70mm, f6.3, Canon 1000D, 100%-os nagyítás |
![]() | ||
100%-os nagyítás egy Canon 550D-vel, 17mm, f/2.8-n 12sec expoval ISO 3200-n készített képből a felkelő Orion ködről. |
A jelen írásban szereplő példánynak enyhe "decentering" hibája van, ami képstabilizátoros objektíveknél gyakran előfordul. Ez azt jelenti, hogy valamelyik lencsetag nem pontosan abban a síkban áll, amelyikben kéne, hanem picit el van tolódva/dőlve.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kép bal alsó sarka kevésbé éles. Szerencsére a kép sarkában nem szokás tenni a "témát", tehát a legtöbb esetben nem látszik a hiba.
Ez a fenti 17mm-es kép teljes méretben, 1280 pixel szélességben. Ebben a felbontásban alig látszik a hiba:
![]() |
Ez ugyannak a képnek a bal alsó sarka |
Jobban belenagyítva azonban már látszik, hogy a bal alsó sarok az objektív gyengébb része.
Még egy példát beszúrok:
Még egy példát beszúrok:
17mm, f5.6, Canon 1000D |
Jó hír viszont, hogy hosszabb fókuszon már nem annyira jelentkezik a probléma:
34mm, f5.6 |
Szóval a gyakorlatban ez a decentering csak akkor okozhat gondot, ha nagy mélységélességű tájképet fotózunk széles látószöggel, és saroktól sarokig tűéles képet akarunk. Aki ilyesmit akar, annak már komolyabban a zsebébe kell nyúlnia vagy fix objektívet használnia.
Lássunk még néhány képet, amit ezzel fényképeztem!
A csomag része az objektíven kívül még a napellenző és egy hozzá való kis fekete textiltáska, "szütyő" :)
További részletekért keressetek a honlapomon található Kapcsolat linken, vagy itt kommentben!
Frissítés: az objektívet már eladtam.
Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel a hírlevelemre és szólok, amikor újat írok!
Köszönöm a megosztást :)